Pohyb

U každého pacienta s lupusom je primeraná fyzická aktivita veľmi prospešná. Jej forma samozrejme závisí najmä od toho, ako závažné a unavujúce sú príznaky ochorenia. Viacerí pacienti priznávajú, že po miernom cvičení pociťujú viac energie, ako pred cvičením. Fyzická aktivita tiež pomáha znižovať stres a zlepšuje náladu. Preto ak sa cítite aspoň na krátke, mierne cvičenie, neváhajte. Pred prvým či novým cvičením by ste sa však vždy mali poradiť so svojím lekárom.

Medzi všeobecné odporúčania patrí:

  • Cvičte len tak a toľko, koľko vládzete. Niektoré dni budete bez problémov zvládať i dlhšie prechádzky, no inokedy zvládnete len niekoľko jednoduchých cvikov. Preto vždy počúvajte svoje telo a doprajte mu taký pohyb, na aký sa cíti. Aeróbne cvičenia, napríklad chôdza, plávanie, či bicyklovanie, pomáhajú zvýšiť výdrž, znižujú únavu a riziko srdcovocievnych chorôb. Silové cvičenia, ako je dvíhanie veľmi ľahkých činiek či cvičenie proti miernemu odporu elastických pások pomáha posilňovať svaly a kĺby a chrániť ich pred preťažením alebo poranením. 
  • Určite si reálne ciele - keď začínate cvičiť, mali by ste dávať pozor, aby ste na seba nekládli príliš vysoké nároky a určili si dosiahnuteľné ciele vzhľadom na vaše ochorenie a jeho prejavy. Ideálne je začať s niekoľkominútovými prechádzkami alebo plávaním. Ak sa budete cítiť dobre, môžete záťaž postupne zvyšovať. 
  • Cvičte s priateľmi a zábavne - cvičiť môžete napríklad na hudbu, ktorá vám zlepšuje náladu, prizvite svoje deti alebo partnera a cvičte spoločne, vďaka čomu sa môžete vzájomne podporovať a motivovať, a tiež tak budete mať možnosť stráviť spolu voľné chvíle, ktoré sa pri každodenných povinnostiach niekedy ťažko hľadajú. 
  • Doprajte si pauzu a ničnerobenie - cvičenie je síce prospešné, no ak sa zobudíte s pocitom veľkej únavy či bolesti, nenúťte sa do pohybu a bez výčitiek oddychujte. Počúvajte svoje telo a doprajte mu, čo potrebuje. Keď sa váš stav zlepší a pocítite viac energie, môžete si zľahka zacvičiť. Pokiaľ však pociťujete rastúcu bolesť, je veľmi dôležité, aby ste sa nepremáhali a neriskovali preťaženie či zranenie.